Jumaat, Oktober 06, 2006

Pertama kali naik kapal terbang



“Betul ke kamu tak pernah naik kapal terbang?”

Saya senyum kemudian mengangguk. “Betul,” jawab saya.

Mummy, Pengarah Urusan saya yang perempuan ini sedikit hairan dengan kenyataan saya lalu mengerutkan dahinya. Selepas itu dia berkata, “Mula-mula kena tengok dulu tiket tu. Kamu naik apa? Air Asia atau MAS?”

“MAS,”

“Kalau MAS naik di KLIA.”

”Saya tahu. Selalu menghantar orang ke KLIA. Tapi apa nak buat bila dah masuk tu? Selepas bagi tiket kat kaunter, lepas check in, apa yang kena buat?” saya bertanya bertalu-talu.

“Tunggu panggilan masuk. Akan ada pengumuman masuk. Tengok tiket betul-betul. Masa, no flight, kod flight, yang paling penting gate masuk tu. Kalau gate tu hujung, kamu kena cepat-cepat sikit sebab berada jauh di hujung. Jadi kena berlari sikit supaya tak lewat masuk dalam kapalterbang,” Mummy menerangkan. Saya mendengar dan diam sahaja sambil cuba membayangkan keadaan.

Jujur saya katakan ini adalah kali pertama saya menaiki kapal terbang. Awal menerima berita yang saya diminta berada di Sabah, saya merasa gembira, kerana berpeluang melihat tempat orang. Kemudian timbul perasaan cuak mengenangkan saya perlu naik kapal terbang – bukan bas, bukan keretapi, bukan LRT mahupun kayak. Kapal terbang. Menghantar kawan memang selalu tapi kali ini saya pula yang dihantar.

“Kalau MAS, tempat duduk dah siap ada pada tiket, tak payah berebut. Kalau Air Asia kena berebut tempat duduk. Nasib baik kamu naik MAS,” sambungnya.

Itu selalu saya dengar. Tapi saya idak dapat bayangkan bagaimana keadaannya. Kalau naik bas berebut tempat duduk, itu biasalah. Tapi bas ekspres pun ada nombor. Bagaimana pula kapalterbang yang perlu berebut? Saya tidak dapat membayangkannya malah saya senyum sahaja.

Saya teringat cerita seorang kawan ditempat kerja lama dahulu. Dia memang rajin bercerita, hinggakan naik letih melayannya. Dia seorang askar dan ketika itu bertugas di Sabah.

“Kau tau kapal terbang kat Sabah tu pengangkutan utama.” Saya menggangguk kerana memang tahu akan perkara ini.

“Masa aku mula-mula naik kapalterbang kat Sabah dulu, aku terkejut. Dia orang ni bawak ayam siap-siap naik kapal terbang.”

“Apa salahnya bawa ayam,” kata saya dalam acuh tak acuh.

“Ayam hidup lah.”

“Hah? Ayam hidup. Macam mana masuk dalam kapal terbang?” Saya ketawa. Saya pasti mesti dah kena tipu dengan dia.

“Alah, kapalterbang di sana pun kecil, macam pesawat. Macam-macam benda di bawa naik. Ada ayam, sayur, macam-macamlah. Ada yang beli, ada yang nak jual. Jadi bila duduk dalam kapalterbang tu kena buat bodoh lah. Ayam bising ke, buat apa ke kenalah tahan telinga,” balasnya. Saya masih tidak percaya ayam boleh dibawa naik dalam apal terbang. Tidak tahulah sama ada sekarang masih boleh dibawa lagi. Tapi saya pasti, itu mesti di kawasan pedalaman.

Saya senyum sahaja bila dengarkan kisah itu. Saya kemudian menelefon seorang kawan dari Sabah yang bekerja di sini akan prosedur ‘naik kapalterbang’. Bagaimana mahu mendaftar masuk, tentang bagasi, tempat duduk, gate, imigresen, dan semuanya satu persatu.

Saya diberitahu, memandangkan saya perlu keluar dari Semenanjung, maka kad pengenalan adalah sesuatu yang wajib. Saya akan terima sehelai kertas atau mungkin, pas yang menyatakan saya ini akan berada di Sabah buat berapa ketika. Surat itu saya perlu simpan elok-elok kerana perlu memulangkannya bila pulang ke Semenanjung.

“Untunglah kau dapat pergi Sabah free,” kata seorang kawan yang dapat tahu berita ini.

“Memanglah free, tapi bukannya untuk makan angin. Ini atas urusan kerja,” balas saya. Dia bagai tidak puas hati melihat saya dapat pergi secara percuma, tetapi saya malas melayannya. Bila saya beritahu emak, dia gembira.

“Dapat juga kau naik kapal terbang ya. Macam manalah keadaannya,” kata emak. Saya diam sahaja. Saya sendiri pun tidak pasti bagaimana keadaannya nanti. Tawakkal sahajalah.

Nota: Ini kisah benar kalau mahu ketawa, ketawalah. Saya juga ketawa..hahahaha.. Ada sambungannya nanti

75 ulasan:

Scarlet Kingsnake berkata...

beli udang tak? kalau beli udang, orang kata, tanya dulu. udang laut atau udang bela? pasal kalau udang bela tak sedap (walhal dibela di laut gak..dalam sangkar) ahahaha...

Norziati MR berkata...

Udang tak jumpa. Mula-mula mak pesan beli ikan bilis, saya gelakkan dia. Ada ke pergi Sabah beli ikan bilis, apa kelas. Rupa-rupanya balik bawa ikan kering dengan belacan! Hahahaha!

almere tour berkata...

Nice Article.

fioricet for migraine berkata...

Thanks to author.

celebrex attorneys tx berkata...

Thanks to author.

phentermine rating site berkata...

Hello all!

tramadol cats dose berkata...

Hello all!

cheap xanax online order xa berkata...

Good job!

loss of taste vicodin berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

st louis phentermine berkata...

Magnific!

JohnBraun berkata...

ISeEeE write more, thanks.

coleman sex principal berkata...

Hello all!

dominant top sex berkata...

Nice Article.

anime sex vids berkata...

Wonderful blog.

learning judaism sex berkata...

Hello all!

easygal anal blowjob berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

self sex methods berkata...

Thanks to author.

erotic sex confessions berkata...

Good job!

pamela anderson sexs berkata...

Wonderful blog.

barbara amiel sex berkata...

Magnific!

bed sex tied berkata...

Hello all!

couples kit sex berkata...

Please write anything else!

hot latex sex berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

race queen sex berkata...

Magnific!

malaysia malay sex berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

nicole narain sex berkata...

Save the whales, collect the whole set

diaper teen sex berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

free online porn clips berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

bride sex porn berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

brazil lesbian sex berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

ager sex teen berkata...

Please write anything else!

inuyasha cross sex berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

hydrophonic ma berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

cialis lowest prices on the internet berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

buy ultram online berkata...

Wonderful blog.

irish hanger sex berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

bipolar syndrome sex berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

geman movie sex berkata...

Save the whales, collect the whole set

asian bed sex berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

all extreme sex berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

sex bomb promotios berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

day anial sex berkata...

All generalizations are false, including this one.

oral anime sex berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

cocaine energy drimk berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

name berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

enima porn berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

porn video streams berkata...

Wonderful blog.

amature porn xxx berkata...

Wonderful blog.

lesbin sex tapes berkata...

When there's a will, I want to be in it.

ass smacking sex berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

free schoolgirl porn naked nude bab berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

classic porn dvd buy berkata...

Wonderful blog.

hidden porn in little mermaid berkata...

When there's a will, I want to be in it.

anal sodomie berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

fucking family sex berkata...

Please write anything else!

porn seycheles berkata...

Thanks to author.

helpless sex oral berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

ibuprofen side ef berkata...

Save the whales, collect the whole set

celeb sex scens berkata...

Magnific!

phone sex jobs berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

calories in sex berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

card funny sex berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

force sex fantasy berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

jane seymour porn berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

ingyen sex film berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

underground young porn berkata...

Thanks to author.

kangourou sex toys berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

asin porn picks berkata...

All generalizations are false, including this one.

teendie loita sex berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

bravo porn berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

1 sex girls berkata...

Hello all!

passion camping sex berkata...

When there's a will, I want to be in it.

buy phentermine diet pills cheap phentermine we berkata...

Nice Article.

information on phentermine berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

buy phentermine buy phentermine overnight buy p berkata...

When there's a will, I want to be in it.